חקירה במשטרה – איך מטפלים בזה

זומנתם לחקירה במשטרה? דבר מלחיץ ולעיתים מפחיד זה יכול לקרות לרבים מאיתנו ורצוי לדעת כיצד להתכונן לדבר בצורה הנכונה ביותר ולהתנהל בתבונה מירבית במהלך החקירה. מדובר כמובן במצב לא נעים ולא שגרתי על אף שקורה לכחמישית מהאזרחים לפחות פעם אחת במהלך חייהם. הליך פלילי יכול להיות ארוך ולכלול מגוון שלבים, אך חשוב להבין שחקירת המשטרה היא השלב החשוב ביותר היות ודווקא בשלב ראשוני זה, נאספות הראיות שעלולות להספיק לפתיחת תיק פלילי והגשת כתב אישום לפרקליטות והרשעה בדין של החשוד.

זכויות החשוד

בחלק מן המקרים, הנחקר יהיה החשוד בביצוע העבירה הפלילית והחוקר, כחלק מחובותיו בחוק יידע את החשוד על כך. לחשוד מעצם כך ניתנת האפשרות להשתמש בזכויותיו והן זכות השתיקה, הזכות לאי הפללה עצמית וכמובן, הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי. במקרים אחרים, הנחקרים יהיו עדי ראייה לביצוע העבירה לכאורה או כאלה שיש בידם אינפורמציה התורמת לבניית תיק ואיסוף ראיות. הנחקר מחויב לענות על שאלות החוקרים, אם כי יש גם לצדו הזכות החוקית להמנע ממענה על שאלות שהתשובות עליהן יובילו להפללתו.

זכות השתיקה – מומלץ?  

כבר בשלבים התחלתיים אלו, מומלץ לממש את הזכות להיוועצות בעורך דין על מנת להבין כיצד להתנהל נכון בחקירת משטרה והאם לממש זכויות הניתנות בחוק, כמו זכות השתיקה למשל. מימוש זכות השתיקה עלול ליצור את הרושם הלא נכון מפני ששתיקה לעיתים מתפרשת כחיזוק משמעותי לראיות התביעה. הפנייה ליעוץ משפטי היא צעד לגיטימי ואפילו הכרחי בסיטואציה זו ואינה מזיקה או יוצרת רושם שלילי כלל. באם מצאתם עצמכם נחקרים על ידי המשטרה, מותר ורצוי גם במהלך החקירה עצמה לבקש להיוועץ בעורך דין כחלק מן הזכויות ולא למסור מידע או להחליט לשמור על זכות השתיקה באופן עצמאי כאמור. להיוועצות או העדרה לפני או במהלך החקירה הפלילית יכולות להיות השלכות ארוכות טווח ולעיתים שליליות בצורה שלא ניתנת לשינוי. הודאה בחקירה על ביצוע עבירה נחשבת ל״אם הראיות״ כולן ותוכל לבסס את התיק ולהסתיים בהרשעה פלילית בבית המשפט. ידוע על מקרים רבים בהם הבטחות החוקרים ולחץ מאסיבי הובילו חשודים להודות במיוחס להם על אף שהדבר לא היה נכון הלכה למעשה. החוקר במשטרה אינו נמצא בצד שלכם. הוא מייצג את המדינה והחוק ומתוקף תפקידו פועל על מנת לבנות נגדכם תיק ראייתי אשר יוביל להגשת כתב אישום והרשעה בפלילים בבית הדין.

שיטות חקירה

 החוקרים מפעילים שיטות חקירה מגוונות, שימוש ב״שיחות חבריות״, תחבולות ומניפולציות מסוגים שונים, שימוש באמצעי האזנה והקלטה ומדובבים הפועלים בשירות המשטרה ובתי המשפט על מנת לחלץ הודאות מרשיעות מן החשודים. הכרחי ביותר לבקש את פלט החקירה בסיומה ולעבור על הנכתב בו לאימות גרסתכם מול הרשויות. חשוב להוסיף פרטים שנשמטו ממנו, לתקן ולדייק את גרסתכם והמידע שמסרתם, כל זאת לפני חתימתכם על המסמך.
לאור הנאמר, חשוב להדגיש את חשיבות מימוש הזכות להיוועצות עם עורך דין פלילי המתמחה בתחום הספציפי והעבירות הפליליות לגביהן זומנתם לחקירה במשטרה. התנהלות מושכלת במהלך חקירה יכולה להוביל לתוצאה הטובה ביותר, המנעות מהגשת כתב אישום וצמצום נזקים אפשריים, להשפיע על עתיד החשוד ואף לשמור על חירותו כמובן.
מומלץ כמובן לבחור את איש או אשת המקצוע, עורכי הדין הפליליים בצורה מושכלת ומדויקת ביותר. עורך הדין הפלילי הנבחר יהיה בעל התמחות מתאימה כאמור, להיות איש שמרגיש לכם כנכון לביצוע המשימה וליווי בהמשך ההליך הפלילי אם יתעורר הצורך בכך.
מומלץ לבחור עורך דין שנוצרה עימו תקשורת טובה והבנה, תחושת שהאיש נכון לסייע ולהלחם למענכם ועל זכויותיכם בדגש על אמינות, מקצועיות וזמינות.
עורך הדין הנבחר צריך להיות פנוי מספיק על מנת לנהל את התיק בצורה הטובה ביותר ועדיף שמשרדו יהיה ממוקם בקרבתכם על מנת לאפשר התנהלות נוחה או פעולה והגעה מהירה מצדו במקרים דחופים במהלך ההליך הפלילי, במיוחד אם יתארך.
אם זומנתם לחקירת משטרה באזור ירושלים למשל, עדיף להיוועץ בשירות עורך דין פלילי בירושלים, אם החקירה מתנהלת באזור תל אביב, העדיפו עורך דין פלילי מתל אביב וכן הלאה.
שמירה על זכויותיכם החוקיות וניהול המשימה בתבונה תוך היוועצות בעורך דין פלילי ושימוש ביצוג נכון, יסייע לסיום מהיר יותר של הפרשה וצמצום נזקים אפשריים.
מתי הליך הופך פלילי?

מתי חקירה הופכת לפלילית ואיך כדאי להתנהג?

אחד מכל חמישה אזרחים יהיה מעורב בחקירה פלילית במהלך תקופת חייו ועלול להיות מעורב בהליך משפט פלילי, כפי שעולה ממחקרים רבים. בין אם מדובר בעבירות זניחות לכאורה או חמורות כמובן, הדבר עלול להוביל לחקירה פלילית או משפט כאמור. כל הליך שכזה מתחיל דרכו כתלונה המוגשת בתחנת משטרה ועלול להסתיים במגוון דרכים. לנחקר זכויות הניתנות לו על ידי החוק והן: זכות השתיקה, הזכות לאי הפללה עצמית והיוועצות בעורך דין פלילי. במסגרת איסוף הראיות והחקירה הפלילית, התיק יכול להיסגר או לחילופין תתבצע החלטה להעמיד את החשוד לדין והגשת כתב אישום לבית המשפט. כתב האישום יכלול את רשימת העבירות אשר מיוחסות לנאשם והעובדות הקשורות לתיק. כל המידע המפורט בכתב האישום הופך להיות רלוונטי וחשוב ביותר לעורך הדין הפלילי המייצג את הנאשם בתיק על מנת לפעול בצורה הטובה ביותר ולייצג את הלקוח נאמנה.

אודות הכותב

photo-shlomi-new-768x924

עו״ד שלומי הכהן

עורך דין שלומי הכהן הנו בוגר תואר ראשון במשפטים ותואר שני במשפטים אותו סיים בהצטיינות. עורך דין שלומי הכהן החל את דרכו במגזר הציבורי שם צבר ניסיון עשיר ורב בניהול תיקים וליטיגציה בבתי המשפט.

זקוקים לייעוץ מעו״ד?

חייגו עכשיו

למספר 050-8092318
או השאר פרטים ונחזור בהקדם

הצטרפו אלינו