מעצר ימים במשפט הפלילי

כשמבוצע פשע או עבירה, המשטרה פותחת בחקירה. אם יש לה חשוד פוטנציאלי, היא מזמנת אותו לחקירה. זמן החקירה המינימלי שיש למשטרה עומד על 24 שעות. במידה והם חושבים כי יש צורך לחקור עוד את החשוד או ששחרורו עשוי לשבש הליכי חקירה, יש באפשרותם לבקש מעצר ימים כדי להמשיך ולחקור אותו. מעצר ימים הוא מעצר שמתבצע טרם הגשת כתב אישום והוא פרוצדורה מנהלית המוגדרת בחוק סדר הדין הפלילי.

איך מבצעים את הליך המעצר באופן נכון ותקין?

שני הגופים שיכולים להחליט על מעצר ימים הם המשטרה או צו של שופט.  החוק גם קובע מתי השופט יקבע את המעצר ומתי המשטרה. לרוב זה יהיה צו משופט ובמקרים מסוימים המוגדרים בסעיף 23 לחוק כמו חשד סביר למעורבות או האפשרות כי החשוד עשוי לשבש את החקירה, המשטרה תוכל לבצע את המעצר ללא צו שופט.

בכל מקרה, במידה ושוטר מעוניין לבצע מעצר ימים, יהיה עליו לבקש זאת מקצין משטרה ובכיר שיבדוק את הטענות ולפי זה יוכל להחליט. במידה ויש צורך בצו שופט, יהיה על הקצין הבכיר לבקש זאת בפני שוטר לא יאוחר מ-24 שעות לאחר סיום 24 שעות של חקירה. על אף הרצון של המשטרה למעצר ימים, החשוד שעדיין לא הואשם וכעת נחשב לחף מפשע, זכאי להגיע לדיון זה עם עורך דינו הפלילי שייצג את טענותיו על מנת למנוע את המעצר.

כמה זמן אורך מעצר ימים?

מעצר ימים מסתכם בפרק זמן של 30 ימים בלבד עם אפשרות להארכה לעד 75 ימים. מעבר לכמות ימים זו, יש לבקש אישור מבית המשפט העליון. לרוב, לאחר 75 כבר יודעים האם החשוד מעורב בעבירה או לא ולכן כמעט ולא מגיעים למצב שיש צורך בסמכותו של בית המשפט העליון.

הזכות לעורך דין פלילי במצב של מעצר ימים

כל חשוד זכאי להתייעצות וייצוג של עורך דין, גם כאשר מדובר במעצר ימים. כאשר החשוד עולה בפני קצין משטרה או שופט, הוא יוכל להגיע עם עורך דינו ולנסות ולהניע את המהלך. עורך דין פלילי יכול מאוד לעזור בנושא ולהגיע למצב שמעצר הימים נמנע. מעצר הימים יהיה מחויב בחוק רק אם החשוד מסוכן לציבור או עלול לחבל בחקירה. מכיוון שהקו מאוד דק והחשוד לא נמצא בעמדת הגנה מול בית המשפט, עורך דין שמייצג אותו יכול לבצע את העבודה מצוין. חשוב לשים לב שעורך הדין שמייצג אתכם הוא עורך דין פלילי מקצועי. שימו לב, תתאפשר לכם לקבל הגנה מטעם המדינה, אך אם יש באפשרותכם לקחת עורך דין פלילי באופן פרטי, זה יהיה הרבה יותר טוב.

אם הסתבכתם בפלילים, אתם מוגדרים כחשודים ונמצאים בחקירה ראשונית, זה הזמן להתקשר בשיחה הראשונה אל משרד עורכי דין שלומי הכהן ולקבל ייצוג מקצועי מעולה.

אודות הכותב

photo-shlomi-new-768x924

עו״ד שלומי הכהן

עורך דין שלומי הכהן הנו בוגר תואר ראשון במשפטים ותואר שני במשפטים אותו סיים בהצטיינות. עורך דין שלומי הכהן החל את דרכו במגזר הציבורי שם צבר ניסיון עשיר ורב בניהול תיקים וליטיגציה בבתי המשפט.

זקוקים לייעוץ מעו״ד?

חייגו עכשיו

למספר 050-8092318
או השאר פרטים ונחזור בהקדם

הצטרפו אלינו